Lehevaatamisi kokku

9.3.17

Tallinn-Tartu maantee - 2+1 vs 2+2

Pea kurikuulus ökodukt Tallinn-Tartu maanteel
Minu seekordne mõttearendus peatub lühidalt Tallinn-Tartu maanteel. Tihti räägitakse, et see võiks olla kunagi ilusas tulevikus täies ulatuses 2+2 maantee. Siis ma mõtlen, et milleks. 2+1 maantee ajaks ju ilusti asja ära. Paraku näib, et rajajatel on silme ees visioon ilmtingimata teha suurelt ja uhkelt.

Kuigi 2+2 maantee on kindlasti ilus, uhke ja ka turvaline, siis on mitu põhjust, miks ma ei pea Tallinn-Tartu maantee täispikkuses sellisele kujule ehitamist mõtekaks.

  • Ehituse hind. Juba ainuüksi Kose-Mäo lõik maksab hinnanguliselt 170 mln €. Kuid see on kõigest 1/4 kogupikkusest. 
  • Hoolduse hind. Paljud asjad, mida on kallis ehitada, on ka kallis hooldada. Kuigi mul ei ole kahjuks koheselt täpseid numbreid lauda panna, siis võib vaid visualiseerida palju maksab Tallinn-Tartu täispikkuses 2+2 maantee valgustamine ning sahatamine talvel. Rääkimata viaduktide ning peale- ja mahasõiduteede korrashoiust.
  • Liikluskoormus pole piisavalt suur. Isegi tipptundidel, reede õhtul ja pühapäeva õhtul, ei ole liiklus üheski Tallinn-Tartu maantee lõigus selline, et õigustada 2+2 skeemi. Praeguse lahenduse ainus pluss on turvalised möödasõidud, aga seda sama pakub ka hästi planeeritud 2+1 maantee.
Nüüd jõuangi selleni, miks 2+1 maanteed eelistada 2+2 maanteele. Kõigepealt sellest, mis on 2+1 maantee, neile, kes veel ei tea. See on selline skeem, kus teatud maa (nt. 2 km) on 2 rida ühes suunas ja 1 rida teises suunas ning siis read vahetuvad ning on sama maa 2 rida vastasuunas ja 1 rida otsesuunas. Read on eraldatud teinetesest postide ja traadiga. Tee on kokku ehitatud ühele teetammile. See muudab ehitamise kiiremaks, lihtsamaks, soodsamaks ja ruumisäästlikumaks. Üks võimalus näha 2+1 maanteid on Rootsis. 

Nüüd mõne punktida sellest, miks siis 2+1 maantee on parem, kuigi mitmed plussid tulevad välja juba eelmises lõigus.
  • Ehitus on kiirem, odavam ja ruumisäästlikum (võrreldes 2+2 lahendusega).
  • Ressursse kulub ehitusel vähem, seega 2+1 on parem ka loodushoiu aspektist.
  • Antud lahendus võimaldab oluliselt paremini olla vastavuses tegeliku liikluskoormusega.
  • Pakub ligilähedast turvalisust 2+2 maanteega, olles oluliselt parem variant kui 1+1. Kõige suurem ohutuse tõus tuleb läbi liikluse rahustamise ning turvaliste möödasõitude võimaldamise arvelt.
Loodetavasti mõistuse hääl võidab ning tulevikus tehakse mõni Tallinn-Tartu maantee lõik ka 2+1 skeemiga. 2+1 skeemi puhul saaks rahaga, mis kuluks Kose-Mäo lõigule valmis teha Mäo-Tartu lõigu, kui võib-olla veidi liialdada.Võit missugune. Õnneks on kõrvu jäänud aastate jooksul, et mõned Tallinn-Pärnu maantee lõigud just selle skeemi järgi teha plaanitaks.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar