Lehevaatamisi kokku

17.3.17

Transpordialaseid õppetunde Leedust

PESA 620M rong-buss Leedus
Allikas: Wikipedia
Tihti peetakse Eestit Baltimaade krooniks, vähemasti eestlaste enda hinnangul. Siiski on valdkondi, kus tasub vaadata julgelt oma lõunanaabrite poole ja neilt võimaluse korral õppust võtta.

Ühes selliseks teemaks on raadteetransport. Nimelt näeb Leedu raudteel kahte asja mida Eestis kahjuks ei näe, kuid millest ka meil oleks abi. Nendeks on rong-bussid (lihtsamalt öeldes vaid mootorvagunist koosnev rong) ja kahekorruselised rongid.

Rong-bussid oleksid abiks siis kui varastel hommikutundidel või hilistel õhtutundidel sooviks inimesed rongiga tööle või koju sõita, kuid reisjate arv pole piisav selleks, et suuremat koosseisu käiku lasta. Näiteks sobiks selline koosseis väga hästi õhtuste teatri või ooperikülastajate kojuveoks Tallinnast Tartusse. Teine võimalus on panna sellised rongid liikuma suurte rongide asemel suure sagedusega, näiteks väljuks selline rong-buss Tallinnast Tartusse iga 15 minuti tagant. See muudaks ka inimeste aja ja reisiplaneerimise lihtsamaks ja paindlikumaks.

Kahekordsed rongid aga aitaks katta suure koormusega liine tipptundidel nii, et lühikesi peroone ei pea ehitama pikemaks rongi mahutavust tõstes. On selge, et uute rongide soetamine on lihtsam kui kõikide peroonide ümberehitamine. Viimane oleks ka totter, sest alles need ju lühemaks ehitati. Tõsi, uute koosseisude soetamine on kallim kui uute peroonide ehitus, kuid peab arvestama ka kasutajamugavusega ja rahuloluga reisja vaatevinklist. Kui pidevalt toimuvad mingisugused ümberehitustööd, siis mingil hetkel lihtsalt loobutakse rongiga reisimisest.

Kahekorruseliste rongide kohta ei saa pead anda, kuid rong-busside idee (tuntud ka kui rööbasbuss) on enne Stadlerite tulekut aastate jooksul mitu korda meediast läbi käinud. Lisaks on sellised sõiduriistad varasemalt ka Eesti pinnal sõitnud. Ajaloohuvilistele peaks nimi "Lendav Läänlane" tuttav olema.

Seega tahaks loota, et emba-kumba, kas rong-busse või kahekorruselisi ronge, lähitulevikus Eesti raudteedel näeb, sest mõlemad lahendused aitaks tõsta senist kvaliteeti raduteedel veelgi.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar