Lehevaatamisi kokku

19.8.13

Rail Balticu Eesti vaksal Laagrisse

Arvatavasti sellised rongid hakkavad eestlasi Varssavi vedama
Täna ilmus Postimehe veebiväljaandes järjekordne uudis Rail Baltic teemal [1], milles oli juttu sellest, et välja on valitud ja avalikustamiseks valmis esimesed trassivariandid. Artiklis on mainitud, et tulevane Tallinna vaksal võiks asuda Ülemistel. Sellega seoses tahaksin kirja panna oma mõtted ja selgitada, miks ei pruugi olla Ülemiste vaksali asukohana olla parim valik.

Ülemiste puudused
Kes korragi Ülemiste kanti sattunud, teavad, et seal on väga kitsas. Ühel pool asub lennujaam ja teisel pool Ülemiste järv. Vahelt jookseb kitsa niidina Tallinn-Tartu maantee. Samuti jäävad ümbrusesse Ülemiste kaubanduskeskus ja Ülemiste ärikeskus. Seega mina küll ei kujuta ette kuhu võiks tulla tulevase Ülemiste vaksali ehitusplats. Viimasegi vaba platsi sealkandis hõivas üks peagi kerkiv kaubanduskeskus.
Lisaks sellele on Ülemiste liikluskoormus juba praegu talumatu. Kui aga praegusele liiklusele lisanduks Eestist välja sõitvad ja siia tulevad turistid ning nendega seotud liiklus, siis arvatavasti ootaks ees väikene liiklus-apokalüpsis.
Seetõttu panen ise ette, et palju paremaks asukohaks on Laagri. Täpsemalt peale Laagri Maksimarketit, Tallinna piiri ääres.

Miks rajada vaksal Laagrisse?
Järgnevalt toon välja punktid, miks minu meelest on Laagri tulevase vaksali asupaigana parem kui Ülemiste.

  • Maa hind on Laagri kandis odavam kui Ülemistel, seega saab ehituseks vajaliku krundi kätte oluliselt soodsamalt kui kesklinnas Ülemiste kandis. Lisaks sellele on oht omandivaidlusteks palju väiksem, kuna Laagri kandis on maaomanike arvatavasti vähem ning usutavasti neil nii suuri pretensioone ei ole oma maatükki müümisel.
  • Ruumi on rohkem, mistõttu ehitamisel ei pea arvestama iga viimase kui ruutsentimeetriga. See annab arhitektidele vabamad käed, võimaldab ehitada avarama vaksalihoone ning on võimalus rajada rohkem parkimiskohti, millest võib tulevikus palju abi olla.
  • Ligidusse jääb Tallinn-Pärnu maantee, mistõttu saaks vaksali ühendada kaugliinide bussijaamaga. Sinna saaks suunata Riia, Vilnuse ja Peterburi bussid. Peterburi bussid saaksid Narva maanteele natuke edasi sõites ja siis Saue juurest Vasakule Tallinna ringteele liikudes.Bussijaama ja rongijaama ühendamine võimaldaks seda, et Peterburist bussiga tulijad saavad kohe mugavalt samas hoones rongile ümber istuda. 
  • Ligidusest läheb mööda Tallinn-Keila elektriraudtee. Rajades jalakäijate tunneli Urda peatusest vaksalini, on võimalik Riiast, Vilnusest ja Varssavist saabunutel kohe ümber istuda ja sõita mugavalt kesklinna. Siinkohal oleks abiks ka see, kui Elektriraudtee pikendaks kaheharulist raudteed Pääskülast Udrani, mis võimaldaks selleks tarbeks rongidel tihedamalt käia.
  • Läheduses on hotell (Salzburg) ja poed (Maksimarket ja Rimi), seetõttu on saabunud turistil kõik käe-jala ulatuses. Ka Ülemistel oleksid poed lähedal, kuid hotell(id) jäävad natukene kaugemale kui Laagris.
  • Lühem distants (Riiani), see muudab raudtee ehituse kiiremaks ja odavamaks. Samuti jäävad ära ehitusvaidlused Tallinna linna sees.
  • Kohaliku elu elavdamine. Vaksal annaks Laagrile kui (peaaegu) Tallinna osale uue hingamise. Looks töökohti antud piirkonda ning ärgitaks kohalike rohkem paikseks jääma.
Kui lugedes tekkib mõtteid või kommentaare, siis võib oma arvamusest kirjutada kommentaaride all. Argumenteeritud diskussioon on alati teretulnud.


[1] http://www.postimees.ee/1353676/rail-balticu-trassivariandid-avalikustamiseks-valmis

3 kommentaari:

  1. 1. Vaatasin Teie viidatud artiklit. Kommenteeriksin nii palju, et antud vabale territooriumile, mis jääb linna poole raudteed, VW autokeskuse ja Lasnamäe esimeste kortermajade vahele, mahub viad kaubanduskeskus või reisjate terminal, mitte mõlemad. Reisjate terminal VÕTAB ruumi. Tegemist pole küll üüratu maalapiga, kuid tuleb arvestada, et reisjate terminali ei saa ehitada pilvelõhkuja põhimõttel. Rong peab mahtuma täies pikkuses katuse alla arvestades euroopalike mugavusstandardeid. Seega tuleks vaksal vähemalt 500 meetrit pikk ja 50-100 meetrit lai, vahest suuremgi, kui on tarvidus rohkem ronge või pikemaid koosseise mahutada. Kui mõtlete korraks ruudule 500x100 meetrit ja asetate selle Ülemiste piirkonna kaardile, siis näete ehk isegi, milline on asjade seis. Plaane teha on tore, aga tuleb arvestada reaalse olukorraga.

    2. Lennujaama lähedus oleks loomulikult hea, aga kõike head paraku ei saa. Ei oska hetkel nimetada ühtegi suurlinna Euroopas ega ka maailmas, kus kõrvuti oleks suurem raudteejaam ja suurem lennu jaam. Tavaliselt on vahe ikka üsna suur, ehk isegi mitukümmend kilomeetrit. Näiteid ei ole vaja kaugelt otsida: Stockholm, Helsingi, Riia jne

    3. Laagri kaugus kesklinnast on umbes 15 km. See ei ole tegelikult üldse palju. Tallinn on Euroopa mastaabis väike linn ning kui räägime Rail Balticust tuleks ikkagi lähtuda Euroopa mastaapidest. Kõike elu ei saa toppida linna keskele, see teeb kasu asemel hoopis kahju. Transpordist ja infrastruktuurist tulenev koormus, aga ka loodavad töö- ja elukohad peaksid siiski olema jaotatud ühtlaselt üle linna. Nii ei teki mõnda asukohta nö umbsõlme. Arvestades elanike tihedust, õhusaastet ja liikluskoormust oleks absurd tekitada veel midagi raudteevaksali sarnast Ülemiste piirkonda. Kergelt lihtsustatuna on see sama kui naftareostuse käes vaevlevasse meresoppi rajada sadam ja kütuseterminal.

    4. Bussiliiklus väheneb ehk Riia ja Vilnuse suunal, kuid Peterburi suunalt võib isegi kasvada. Idast tulevad bussid on feederiks uutele rongidele. Tallinn-pärnu maantee on siiski argument, selles mõttes, et Pärnu maantee on oma alguses hästi ühendatud kõikide teiste põhimaanteedega: Viljandi maanteega, Narva maanteega ja Tartu maanteega.

    5. Sellest punktist ei saa ma aru. Minu mõte ongi linnalähirongid, linnasisesed bussiliinid (18 ja 10) ja uus terminal siduda ühtseks tervikuks. Muuseas, terminali ei liiguta keegi. Seda pole veel hakatud rajamagi. Asukoht Ülemiste ei ole veel kivisse raiutud, minu meelest ning variandid tuleks tõsiselt läbi rääkida, enne kui on hilja.

    6. Praegu on poode tegelikult kaks, aga see pole point. Kui kerkib terminal, tuleb ka poode ja hotelle juurde, ma arvan. Lisaks elumaju, töökohti jne. Kusjuures antud kohast saab kesklinna väga kiirelt ja mugavalt, seega ei tohiks turistile vahet olla. Eriti, kui võtta kasutusele lüke vaksali ja Tallinn-Keila raudtee ühendamises jalakäijate tunneliga.

    7. Laagrist kesklinna sõit on c.a 15 min uute Stadler rongidega. Kiirrong sõidaks sama kiiresti või aeglasemalt. 240 km/h arendav rong ei tohi kohe kindlasti mitte arendada sellist kiirust linna sees. Seega ajalist kaotust, sisulist, küll ei tule. Lisaks usun, et inimesed peavad oma konte liigutama ka Varssavis, Vilnuses ja Riias, sest sealsed elanikud küll linna keskele mingit raudteekoridori lõhkuda ei lase.

    VastaKustuta
  2. Mina olen kahe käega poolt, et see vaksal tuleks Ülemistesse, kuna olgem ausad - Laagri on välismaalase jaoks suht pärapõrgu, ikka täielik alevik.
    Ma usun, et kohalikku elu ei ole seal küll tarvis elavdada mingisuguse järgmise raudteejaamaga (suht loll väide, sry), kuna arvan, et sealsetele inimestele meeldibki selline vaikne elu. Ülemiste piirkonnas on aga inimesed juba harjunud nö "suurlinnaga". Lisaks sellele on elu elavdamisele Laagris juba mõeldud erinevate ürituste ja huviringide näol.
    Olen ise ka Laagrikas ja ma tõesti naudin sealset vaikset elu.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Oma postitust kirjutades ei tulnud ma selle pealegi, et Laagri inimeste vaikus ja rahu saaks vaksaliga häiritud. Mina möödapanek. Vabandust. Ka mulle meeldiks, et Tallinnas või Tallinna lähipiirkonnas oleks alasi, kus oleks võimalikult palju rohelust ja vaikust.
      Nagu ehk postitusest ka välja juba tuli, siis Ülemistel on mitmed puudused. Need puudused küll ei välista otseselt vaksali rajamist sinna, kuid muudavad selle rajamise äärmiselt keerukaks.Olgu need ükskord veel välja toodud.
      1. Ülemistel on ruumi vähe. Seetõttu tuleks osa vaksalist rajada maa alla või hoopis õhkku, ehk siis kõrgusesse. See muudab ehituse kalliks ja keerukaks. Samuti tekib küsimus, et kust vedada raudtee niit. Antud küsimust olen ma ülevalpool juba põhjalikumalt vaaginud. Mis puudutab kallidust, siis ei tohi unustada, et 20-30% Rail Balticu hinnast maksavad kinni Eesti maksumaksjad ja mina maksumaksjana sooviks, et nii kalli investeeringu puhul läheks iga sent õigesse kohta.
      2. Tulevase vaksali ümbruses on niigi suur õhusaaste ja liikluskoormus, pluss müra. Vaevalt, et sealsedki kortermajade elanikud sooviksid rohkem "suurlinlikust" vaksali näol oma kodu ligidusse.

      Kui Laagri ei sobi ja ka Ülemiste ei sobi, siis võiks ju veel kolmandaidki alternatiive kaaluda:
      1. Endise Tallinna vangla asemele Filtri tee äärde, sõjaväekalmistu taha.
      2. Suur-Sõjamäele, sinna kus praegu Jeti Jäähall, seal on küll vanu hooneid, mida maha võtta ja ruumi.
      3. Astangu Mustamäel, endine sõjaväeosa, ruumi laialt. kesklinna (ja ülikool) läheduses Samuti piisavalt kaugel enamuses elurajoonidest.

      Kustuta