Lehevaatamisi kokku

5.3.12

Tasuta ühistranspordi ideest Tallinnas

Tšehhoslovakias toodetud škoda Tr 15,
mida Tallinna tänavatel liigub (veel) hulgim
Mõnda aega tagasi tuli Tallinna linnavalitsus välja ideega teha alates 2013. aastast ühistransport Tallinnas tasuta kasutada. Ehkki olen ise kokkuhoidlik inimene ja hea meelega kasutaks tasuta sõitmise võimalust, ei kiida ma antud ideed heaks. Põhjused selleks on järgmised:

1. Tasuta sõidu korral sigineb ühistransporti rohkem "bomse" ja sodijaid, kuna kaob kontroll, sest tasuta sõidu korral kaob vajadus MuPo kontrollide järele. MuPo-l, aga ka piletihinnal endal on siiski mõningane disiplineeriv roll.

2. Kannatab ühistranspordi kvaliteet. Niigi on bussi-, trammi- ja trollijuhide palgad väikesed (Muidu nad ju koos õpetajatega ei streigiks) ning infrastruktuuri ja sõidukite seisukord halb. Trammi- ja trollipargi keskmist vanust võib mõõta sõnaotseses mõttes aastakümnetega. Öeldakse, et "tasuta" ühistransport läheb linnale maksma c.a 20 000 000 €. Selle summa eest võiks jätta piletihinnad samaks ja parandada ühistranspordi kvaliteeti. Seda saab teha mitmeti. Mõningaid ideid linnavalitsusele (kuigi kahtlen, et nad satuvad minu blogi lugema):

a) Uute trollide soetamine. Väidetavalt läheb see aasta mahakandmisele 22 trolli, asemele aga on plaanis osta ainult 3. See tähendab, et liinil olevate trollide arv väheneb, oote intervall pikeneb ja liikumine ühest linna otsast teise pikeneb ajaliselt. 20 M € eest saaks soetada ühe korraga 75 uut lühikest või 50 lõõtsaga trolli, mis võimaldaks hoobilt uuendada terve sõidukipargi. Mul pole küll midagi škoda trollide vastu, ausad ja head riistad, aga tõele au andes, nende koht on praeguse seisuga muuseumis, mitte liikluses.

b) Uute trammide soetamine. Trammipargi seisukord on veel hullem kui trollipargi oma. Isegi nn "uued" tammid on tegelikult toodetud 80-ndate lõpus, 90-ndate alguses ja toodud kasutatuna Ida-Saksamaalt. Selle sajandi alguses pandi küll osadele trammidele uued keskosad, kuid see on pigem kosmeetiline muutus. Uut veeremit aga on raskem hankida kui trollide puhul, sest trammid on suurusjärgu võrra kallimad. Üks korralik madalapõhjaline uus tramm maksab umbes 2 000 000 €. Kuid mitte ainult trammid ei vaja uuendamist, vaid ka trammiteed ise. Hull ja halb nende seisukorra kohta öelda on isegi pehme väljendus. Seega, kui kulutada 20 M € trammide ja trammiteede arenguks, siis võiks osta näiteks 5 uut trammi ja renoveerida trammiteed Kopli poolsaare tipust Viru ringini.

c) Maagaasil sõitvate busside soetamine. Maagaasil sõitvad bussid saastavad õhku vähem kui diislil sõitvad bussid ning on vaiksemad. Lisaks on maagaasi põletamine kordades (umbes 2-3 korda) odavam kui diisli kasutamine, seega peaks sellest ideest isegi tulu tõusma.

3. Peamine põhjus miks ma ei toeta tasuta ühistransporti on see, et on palju pakilisemaid kulutusi, mida teha. Selle tasuta ühistranspordiks kuluva raha võiks näiteks kulutada lasteaedade ja koolide remondiks, lasteaiakasvatajate ning õpetajate palkade tõusuks, mänguväljakute korda tegemiseks, laste- ja spordiürituste korraldamiseks jne. Lapsed on riigi tulevik ning nende eest tuleb hoolt kanda ning selleks investeeringuid teha, mitte kulutada raha mõtetule populismile nagu seda tasuta ühistransport on.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar