Lugedes tänast Autolehte (15.02.2012, nr 489) jäi mulle silma foorumi leheküljel Tõnu Trammi (Whatcar.ee peatoimetaja) lühike arvamus, mille pikemat versiooni on võimalik lugeda Delfist (http://forte.delfi.ee/news/auto/sotsiaaltootaja-meil-on-rangelt-keelatud-halvustada-elektriautosid.d?id=63923851).
Tema kirjatüki peamine mõte seisneb selles, et ta on kõnelenud ühe oma tuttava sotsiaaltöötajaga, kes kasutab elektriautot. Too sotsiaaltöötaja väidab, et olukord elektriautodega on veel hullem kui meedias ilmunud uudiste põhjal paistab. Sellest aga rääkida ei tohi, see on kõrgemalt poolt ära keelatud. Sotsiaalministeeriumis on antud isegi vastav koolitus, kuidas meediaga "suhelda" elektriautode teemal.
Ehk siis otsesõnu öeldes, elektriautode kohta on antud käsk valetada, või kui seda valetamiseks nimetada ei saa, siis tõe tugevaks moonutamiseks. Arusaadavatel põhjustel ei ole välja toodud sotsiaaltöötaja nime, kellega kõneldi.
Seda lühikest kirjatüki lugedes olin kergelt šokeeritud. On ju tegelikult kõigi inimeste huvides omada võimalikult adekvaatset infot elektriautode kohta, isegi tootjal, et ta saaks oma toodangut täiustada. Selliste asjade väljatulek kindlasti ei aita kaasa elektriautode müügile tavainimeste seas (Need kes kasutavad ostmiseks riigipoolset toetust, mitte ei ole mõne KOV töötajad) mis on niigi kasin antud momendil. Kuna müügiprogrammi lõpuni on jäänud ainult 10,5 kuud (Ostutoetuse taotlemise võimalus kuni 31.12.2012) siis järjest süveneb kahtlus, et suur hulk raha ja elektriautosi võib piltlikult öeldes tuulde minna. Sellest on väga kahju, sest ma ise pean lugu ressursside võimalikult efektiivsest kasutamisest.
Milles siis põhiprobleemid seisnevad? Põhiliselt kurdetakse (ka ametlikult) kolme probleemi.
1. Lühike läbisõit. Eestis ülekäinud lühiajaline külmalaine näitas, et kui kraadiklaas langeb alla kahekümne-kahekümneviie külmakraadi, siis kahaneb läbisõit koguni 40-50 km-ni, kuigi osad optimistlikud allikad on väitnud, et kahanemine jääb 70-80 km kanti.
2. Akude külmumine. Kui elektriautot pole külmas tükk aega sisse lülitatud (Minu meelest termin "käivitamine" pole elektriautode puhul kohane) siis auto tööle ei hakka. Selleks aga, et akud oleksid soojas, tuleks hoida elektriautot öö läbi juhtme otsas. Seda aga ei juleta teha, kuna laadimisjuhe on haruldane ja kallis ning pikanäpumehi ikka ledub. Ka ei saa autosid ajada ööseks soojadesse garaažidesse, kuna paljude KOV hoonete juures selline asi lihtsalt puudub.
3. Autos tuleb sõita kinnaste ja mütsiga. Lugedes veebiavarustes erinevaid kommentaare elektriautode salongisoojenduse kohta pean möönama, et jääb mulje justkui oleks tegemist iluvidinaga, sest paistab, et praktilist väärtust antud seade autos ei oma.
Kuid tunneli lõpus on ka veidike valgust paistmas. Samas Autolehs on artikkel sellest, et Eestisse on jõudnud Mitsubishi elektriauto täiendatud versioon, mis on võimsama mootori, kvaliteetsema salongiga ja uuema laadijaga. (Tough luck neil, kellel vanem versioon, kugi jah, mingit suurt hüpet toimunud pole) Uuem laadija on nõrgem kui eelmine, mis tähendab, et laadimine võtab kauem aega, kuid seda tehti (laadijat nõrgemaks siis) eesmärgiga kaitsta kodust elektrisüsteemi. Nimelt kardeti, et osad majapidamised ei pea 16A laadijale vastu, seega muudeti laadija 10A-seks. Kel suurem huvi uuendatud versiooni vastu, sel soovitan selle nädala AL-e muretseda ja vastav kirjatükk läbi lugeda.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar