Lehevaatamisi kokku

15.6.13

Iru elektrijaama jäätmeenergiaplokk sai valmis

Prügipunker, kuhu "kütust" kogutakse
Täna jäi mulle majandusportaali E24 vahendusel silma uudis, et Iru elektrijaama juures on valmis saanud jäätmeenergiaplokk. [1] Uus plokk kasutab kütusena Tallinnas tekkinud olmeprügi. Jaama poolt tarvitatav jäätmete hulk on c.a 220 000 tonni aastas ning elektriline ja soojuslik võimsus on vastavalt 17 MW ja 50 MW.

Plussid ja miinused:
Uus jaam on tore ning sellega kaasneb palju head. Esiteks ei pea prügi enam prügimägedele ladustama, vaid selle saab ära põletada. See tähendab, et keskkond saab vähem kahjustada ning on ka visuaalselt kenam vaadata. Lisaks sellele suureneb energeetiline sõltumatus, kuna vajadus välismaise gaasi järele, mida seni Irus kasutatakse, väheneb. Mida rohkem suudame toota elektrit ja soojust kodumaistest ressurssidest, seda parem.

Paraku on uuel jäätmeplokil ka omad miinused. Näiteks see, et prügivedu odavamaks ei muutu, pigem kallimaks. Seda seetõttu, et prügikütuse põletamisel tekkivate heitmete puhastamine on väga kallis. Lisaks võib teatud määral muutuda elektri hind, kuna uus jaam ei olnud odav, ametlikele andmetele tuginedes maksis uus jaam 105 miljonit eurot, mis jaama võimsust arvestades tundub üsna kallis.

Ainus taoline?
Vähemalt hetkel jääb Iru jäätmeenergiaplokk ainsaks omataoliseks Eestis. Seda kahel põhjusel. Esiteks on selliste jaamade ehitamine üsna kallis ning teiseks ei jätkuks prügi rohkemate jäätmeplokkide jaoks. Kui aga tulevikus peaks veel mõni taoline jaam kerkima, siis võib tekkida huvitav olukord, kus Eesti peab importima prügi. Kuigi imestada pole vast vaja, tänapäeval läheb kõik kaubaks.

Ise leian, et antud jaama ehitus on positiivne. Prügi näol on tegemist vähemalt teatud määral taastuva (maa)varaga, kuna seda tekib pidevalt juurde. Seetõttu võib vaadelda jäätmeplokki kui rohelist energiat. Kasutatakse taastuvat ressurssi ning põlevkivi jääb puutumata. Erinevalt tuulest ja päikesest on prügikütus ka 24/ kättesaadaval. Sarnane omadus on ka pelletkütusel, kuid vähemalt minu meelest on kahju puid ahju ajada, prügi ahjuajamisest mul aga kahju pole.

[1] http://www.e24.ee/1270834/prugipoletusjaam-sai-valmis/

14.6.13

14 juuni on rahvusvaheline veredoonorluse päev

Poster PERH Verekeskuse kodulehelt
Täna, 14 juunil, tähistatakse kümnendat korda rahvusvahelist veredoonorluse päeva. Rahvusvahelise veredoonorluse päeva mõte on tõsta inimeste teadlikust ohutu doonorvere vajalikusest ning tänamaks doonoreid nende tegevuse eest.

Eestis antakse tänase päeva puhul üle kinkepakid vähekindlustatud Hiiumaa peredele. Kinkepakid õnnestus teha täna doonoritele, kellel on olnud aasta jooksul võimalus valida meene asemel annetuskaart. Aasta jooksul kogunes 509 annetuskaarti. [1] Taoline kinkide tegemise aktsioon toimub teist aastat.

Põhjus, miks just 14 juuni on rahvusvaheline veredoonorluse päev, seisneb selles, et täna, aastal 1868 sündis Karl Landsteiner, inimene, kes avastas 1900. aastal ABO-süsteemi, tänu millele said võimalikuks ohutumad vereülekanded.

[1] http://www.verekeskus.ee/?op=body&id=9&art=364

13.6.13

Millega sõidavad autod Eestis aastal 2020?

Kunstniku visioon autost aastal 2020
Et sisustada kehva ilmaga suveõhtut, otsustasin panna kirja mõned oma mõtted seoses sellega, milliste kütuste toel liiguvad autod Eestis aastal 2020. Teema on oluline, kuna bensiin ja diisel muutuvad järjest kallimaks ning nende kättesaadavus järjest väheneb seoses kahanevate naftavarudega. Kriisisituatsioonide tekkimisel võib nimetatud kütuste kättesaadavus olla eriti halb. Seetõttu oleks hea juba praegu vaadata alternatiivide poole.

Alternatiiv nr. 1: Diisel põlevkivist
Hetkel kõige perspektiivikam variant saada omamaist autokütust on toota seda põlevkivist. Sellest olen ka varem oma blogis kirjutanud. Nii VKG kui Eesti Energia teevad ponnistusi, et antud idee saaks reaalsuseks. EE-l on valmis õlitehas Enefit280 (mille käivitamisega on küll raskusi) ning VKG on hiljuti lõpetatud hanke rafineerimistehase ehitamiseks. Seega esimesed sammud on tehtud. nii VKG kui Eesti Energia on kinnitanud, et tehased suudaks katta kogu Eesti diiselkütuse vajaduse. Omamaine kütus ja kogu vajaduse ulatuses, kõlab justkui liiga hästi. Tegelikult ongi juba praegu projekti kohal mustad pilved. Nimelt soovib EL karmistada diiselkütustele esitatavaid nõudeid. Samas suudavad Eesti tootjad valmista "üksnes" Euro V normidele vastavat diiselkütust, paremaks hetkel tehnoloogia puudub. See kõik tähendab seda, et uute rangemate normide jõustudes võime küll kütust toota, aga oleme sunnitud selle täies ulatuses eksportima. Seega muutuks projekt Eesti jaoks justkui sisutuks, vähemalt energeetilise sõltumatuse valguses. Jääb vaid loota, et EL-i otsustajad suudavad ilmutada mõistlikust ning teha vajadusel Eestile erandi.

Alternatiiv nr. 2: Piiritus
Piiritusel töötavad autod ei ole siin ilmas midagi uut. Saab tootis piiritusel töötavaid autosi lausa seeriaviisiliselt. Kuna eestlastel on viina valmistamine (ja tarbimine) väga hästi käpas, siis ei tohiks ka piirituse valmistamine kütuseks valmistada mingisugust probleemi. Kuna piiritust saab valmistada bioloogilisest materjalist, näiteks kartulist või teraviljast, siis ressursi puudust ei tohiks Eestis tulla. Eestis on hulgaliselt vaba maad, kus saaks kasvatada teravilja või kartulit piisavas mahus, et toota sellest tööstuslikus mahus piiritust, mida kasutada kütusena.
Piirituse tootmisel on plussiks see, et põllusaadused erinevalt põlevkivist on taastuv ressurss, mistõttu selle otsa saamist karta pole vaja. Samas on asjal ka miinuseid. Esiteks eetiline pool. Kartul ja teravili on mõeldud eelkõige toiduks ning on ebaeetiline teha sellest kütust kui kasvõi mingis väikeses piirkonnas on toidu puudus.  Teiseks võib massiline ühe kultuuri kasvatamine mõjutada bioloogilist mitmekesisust ning hävitada osade taimede ja loomade elualasi.
Ka on suureks probleemiks see, et suure tõenäosusega ei saaks valmistada niimoodi kogu vajaliku autokütust, kuna see võtaks enda alla lihtsalt liiga palju maad. Kuid mingi protsent sõidukitest õnnestuks kindlasti niimoodi ära varustada. Kui suur see protsent täpselt on, see jäägu juba spetsialistide arvutada. Huupi ma pakkuma ei hakka.
Piiritus kütusena Eesti autoturul ei ole samas midagi uut. Teatavasti müüs mõned aastad tagasi Statoil Eestis mõnda aega kütust E85. Nagu nimestki võib eeldada, sisaldas antud kütus 85% ulatuses piiritust. Tähelepanuväärseim asi antud kütuse juures oli hind. Nimelt oli E85 tunduvalt odavam kui tavaline 95 bensiin. Seega kui kasutada piiritust kütusena bensiini asemel, siis lisaks keskkonnale hoiab ka rahakotti. Hind muutub veelgi soodsamaks, kui kütusena kasutatavat piiritust väiksema aktsiisiga maksustada.

Alternatiiv nr. 3: Elektrienergia
Kolmas võimalus panna Eestis autod tulevikus liikuma, on kasutada põlevkivist toodetud elektrienergiat. Rohelise mõtteviisi viljelejad oleksid taolise variandi üle vist kõige õnnelikumad, paraku ütleb reaalsus, et see on variantidest kõige ebatõenäolisem. Sotsiaaltöötajatele soetatud elektriautod näitavad kätte selgelt antud idee kitsaskohad. Alustades lihtsamast, siis elektriautod on üldiselt mõeldud kasutamiseks linnasõiduks. Nende sõiduulatus ühe laadimisega, eriti talvel, on väike, ning akude tehnoloogia praegune areng suurt hüpet sõiduulatuse suurenemises ei luba. Samuti on mitmed elektriautod, mitte kõik, üsna väikesed ning nõrga salongisoojendusega, mis muudab nende kasutamise Eesti tingimustes veelgi komplitseeritumaks. Kõige suurem küsimus seisneb aga selles, et kus elektriautosi laadida, kui nende kasutamine muutub massilisemaks ning kas elektritootmine suudaks sel juhul sammu käia tarbimise kasvuga. Need on aga teoreetilised mõtted, kuna juba ainuüksi elektriautode hind, toetusega või ilma, garanteerib selle, et väga massiliseks need Eestis ei muutu.
Ühena alternatiividest võib elektrit siiski kaaluda, kui seda kasutavad lühikesi kohalike otsasi tegevad autod, näiteks postiljonid, kullerid, taksod jne. Ka linnaliinibussidel võib tulevikus kaaluda elektri kasutamist, kuna lõpp-peatustes saab rahulikult akusi laadida ning sõidetavad otsad ei ole väga pikad.

Alternatiiv nr. 4: Puurime ise
Inimesed, kes ajalehti tähelepanelikumalt lugenud, on vast tähele pannud, et meie lõunanaaber Läti tegeleb nafta otsimisega oma territooriumil. [1] Kuna puuraukude rajamine ei ole odav, siis võib eeldada, et midagi ka leitakse ja saadakse, huupi sellist tegevust ette ei võeta. Kuna Läti on Eestile väga lähedal, siis võib hellitada lootusi, et ka Eestist on võimalik leida naftat ja gaasi. Kui see on tõesti nii, siis ei peaks Eesti importima naftasaadusi teistest riikidest, vaid saaks neid ise toota. Seda sellisel juhul, kui leidub piisavalt raha kogu vajaliku infrastruktuuri välja ehitamiseks, ehk siis puurkaevud, torujuhtmed, rafineerimistehas jne.
Oma nafta ja gaas aitaks lisaks energeetilisele sõltumatusele kallutada oluliselt ka impordi ja ekspordi suhet positiivsemas suunas, see oleks aga hea Eesti majandusele. Sarnane efekt saavutatakse tegelikult ka variantide 1 ja 2 puhul. Kodumaistest ressurssidest valmistatud autokütus vähendab vajadust välismaise kütuse järele ning parendab Eesti majandusnäitajaid.

Kuigi kõigi eelpoolt toodud variantidega kaasnevad teatud keskkonnaohud, siis tasuks meelde tuletada ütlust, et ei ole halba ilma heata. Kui käituda vastutustundlikult, siis keskkonna saastumise ja kahjustumise risk on minimaalne. Lisaks võimaldaks kütusetööstus luua uusi töökohti, arendada infrastruktuuri ning muuta Eestit muust maailmast vähem sõltuvaks.


[1] http://www.e24.ee/1199028/naftafirma-alustab-lati-vetes-katsepuuraugu-rajamist

10.6.13

Rong see sõitis tsuhh-tsuhh-tsuhh...

2013. aasta Kanada GP võitis Sebastian Vettel
...Vettel oli rongijuht. Nii võiks lühidalt kokku võtta selle aasta Kanada GP, mille võitis ülekaalukalt Red Bulli piloot Sebastian Vettel. Võitja ülekaal oli nii masendav, et ei jäänud palju puude sellest, et 5. kohal lõpetanud Nico Rosberg oleks ringiga sisse saanud.

Mis siis uut?
Kuigi võidusõit ise oli suhteliselt sündmuste vaene, siis momente, mis pakuvad huvi tõelistele F1 fännidele, oli mitu.

  • Esiteks üllatas see, et kuigi Kanada GP on oma iseloomult rehve sööv, siis suutsid edu näidata just Red Bulli ja Mercedese tiimid, mis muidu tuntud oma rehve söövate autode poolest. Paistab, et Mercedese "mitte midagi muutev test" on siiski mõjunud ja üsnagi positiivses suunas. Jääb vaid loota, et senised tulemused jäävad jõusse peale 20. juunil toimuvat FiA kohut, kus arutatakse Mercedes skandaalimaigulist Pirelli rehvitesti, mis toimus peale Barcelona GP-d.
  • Ferrari ja Fernando Alonso näitasid, et kuigi Red Bull on hetkel tugevas eduseisus, ei kingita ühtegi punkti ilma võitluseta. Ferrari muutub hooaja arenedes järjest kiiremaks ning pole sugugi välistatud, et hooaja lõpupoole võib kaalukauss juba Ferrari poole kaldu olla. 
  • Lotuse seis, mis hooaja alguses oli üsna lootusrikas, muutub järjest lootusetumaks. Jääb justkui mulje, et tiimil pole raha auto arendamiseks keset hooaega. See pole ka sugugi imestatav, sest Lotuse raske finantsseis on teada kõigile F1 fännidele. Samas sellise autoga Kimit enda juures ei hoia ning järjest rohkem võib hakata uskuma kuulujutte sellest, et Räikkönen siirdub järgmisest hooajast Red Bulli.
  • Kimist rääkides, siis suutis "Jäämees" korrata legendaarse Schumacheri rekordit Kanadas ning on nüüdseks tulnud punktikohale 24-l järjestikusel GP-l. Suurbritannias Silverstone`i GP-l on võimalik juba saada rekordi ainuomanikuks, kui kõik hästi läheb. Muidugi võivad mõned fännid pidada Schumacheri tulemust kõvemaks. Seda seetõttu, et 2001-2003, mil Schumacher oma seeriaga maha sai, anti punkte kuuele esimesele, 2003 tegelikult esimesele kaheksale. Praegusel ajal aga antakse punkte kümnele parimale lõpetajale ja seepärast võib jääda mulje, et Räikköneni tulemus on veidi "lahjem." Samas fakti see ei muuda ning rekord jääb rekordiks.
Kuhu edasi?
Järgmine etapp toimub alles kolme nädala pärast Silverstone´is. Loodetavasti saab seal näha teist võitjat kui Vettel. Seda lihtsalt põnevuse huvides. Vettel on tulnud maailmameistriks juba kolm korda järjest ning oleks igav kui ta tuleks neljandat korda järjest või siis domineeriks järgi jäänud hooaega. Schumacheri valitsemisperiood võis küll tema fänne rõõmustada, kuid peletas eemale palju teisi, sest võidusõit ühe piloodi ja tiimi domineerimisel muutub igavaks ja üksluiseks. Ise sooviksin praegu ja tulevikus näha 2010. aasta hooajale sarnanevat, kus viimasel etapil on veel neljal piloodil võimalus tulla maailmameistriks.

9.6.13

Kuidas lahendada doonoritelkide mure?

Suvisteks väljasõitudeks kasutatavad doonoritelgid
Mai keskel ilmus Postimehes uudis, et Päästeamet võib loobuda järgmisel aastal doonoritelkide püstitamisest. [1] Põhjuseks see, et olemasolevad telgid on kulunud ning sotsiaalministeerium keeldub andmast garantiid uute soetamiseks. Pole raske arvata, et see võib põhjustada verevarude kriisi. Muret selle üle ka PERH-i verekeskuse esindja väljendas. [2]

Kuidas siis mure lahendada?
Telgid, mida doonoripäevadeks kasutatakse ei ole sugugi mitte odavad. Jutt käib vähemalt 10 000 euro suurusest investeeringust. Kellele sellised numbrid uskumatud tunduvad võivad ennast internetiavarustes teemaga kurssi viia ja avastada, et eriotstarbelised suured telgid ei ole sugugi mitte odavad. Seetõttu on välistatud variant, et verekeskus ise muretseb enda ressursside eest vajalikud telgid, see pole kahjuks lihtsalt võimalik.
Õnneks on verekeskusel suurel hulgal doonoreid. Eelmisel aastal veidi üle 20 000. [3] Kui igaüks neist annetaks vähemalt 1 euro, siis saaks telkide raha üsna kiiresti kokku. 1€ on jõukohane summa igale ühele ning mõned annetaks hea meelega enamgi. See tähendab aga, et summa saaks veelgi kiiremini kokku. Seega on lahendus lihtne, vähemalt minu meelest. Verekeskus peaks võtma südame rindu ning korraldama korjanduse doonorite hulgas. Küsija suu pihta ei lööda ning nii õilsa ja tähtsa eesmärgi puhul on asi kindlasti õigustatud.

Tahtsin juba need read varem kirja panna, aga alles nüüd õnnestus end nii palju kokku võtta, et see ka teoks teha. Loodetavasti loevad neid ridasi keegi verekeskusest või siis inimene kellel on aega ja julgust taoline initsatiiv teoks teha.


Täpsustus 
11.06.2012 selgus Verekeskuse kodulehte lugedes, et doonoritelkide soetamiseks vajalik summa on 65 000 - 100 000 €. [4] Seega on nende hind veel palju kallim kui ma isegi oleksin osanud karta. Seega eelpool toodud mõtte koguda vajalik summa kildhaaval, võib osutuda raskeks. Samas, kusagilt peab ju alustama. Lisaks veel mõtte, et kui "Tantsud tähtedega" või nüüdsest siis "Tantsud jääl" otsivad ideed, mida toetada, siis doonoritelgid võiks olla üks nendest ideedest. On ju tegemist eluliselt olulise investeeringuga.

[1] http://www.postimees.ee/1233504/paasteamet-ei-taha-oma-kulunud-telke-doonoripaevadel-pustitada
[2] http://www.postimees.ee/1235040/perh-paasteameti-telkidest-ilmajaamine-voib-tuua-doonorivere-kriisi
[3] http://www.verekeskus.ee/?op=body&id=9&art=348
[4] http://www.verekeskus.ee/?op=body&id=9&art=363

7.6.13

Sammuke lähemal omamaisele kütusele

VKG Petroter tehnoloogial põhinev õlitehas
Täna jõudis Eesti päevalehtede lugejani uudis, et Viru Keemia Grupp on sõlminud lepingu diislikütuse valmistamise tehase rajamiseks koos sinna kuuluva kompleksiga maagaasist vesiniku tootmiseks. Tehingu maksumuseks on ligikaudu 400 miljonit eurot ning tehase töötlemisvõimsuseks on planeeritud 750 000 tonni põlevkiviõli aastas. [1]

Kui ei saa uksest, saab aknast
Lisaks VKG-le on pikka aega rafineerimistehase rajamise mõteid mõlgutanud ka Eesti Energia. Paraku tuli EE üsna hiljuti avalikuse ette teatega, et enda diislitehase plaanidest loobutakse ning keskendutakse koostööle VKG-ga. [2]
Loodus aga teatavasti tühja kohta ei salli ning juba täna tuli VKG avalikuse ette oma hanke tulemustega. Peamised põhjused, miks EE loobus mõtest rajada oma rafineerimistehas, on majanduslikud. Kalkulatsioonid näitasid, et diislikütuse tootmiseks vajaliku kompleksi rajamine osutuks oluliselt kallimaks kui seni arvatud. Lisaks on EE-l raskusi oma Enefit tehnoloogial põhineva õlitööstuse käimasaamisega ning on näha, et hetkel suunab EE oma ressursse selle töökorda seadmisega.

Koostöö on võti
Juba täna on selge, et VKG enda õlitoodang ei ole piisav, et tulevast tehast toormega varustada. Seega on koostöö EE-ga ja Kiviõli Keemiatööstusega hädavajalik. Kuna Eestis kipub konkurents mõnikord varjutama koostööd, siis loodan, et antud juhul saab asjas asja. Samas eeldused on head, sest antud koostööst võidaks kõik. EE saaks hea hinnaga müüa oma õli suures koguses ning VKG saaks suure tulu toodetud kütuste müügist.

Head ja vead
Nii nagu iga asja puhul, on ka antud projektil omad head ja vead. Positiivse külje pealt tasuks mainimist eelkõige see, et uus rafineerimistehas loob uusi töökohti Ida-Virumaale, kus tööpuudus hetkel väga suur ning iga töökoht on väga teretulnud nähtus. Lisaks aitaks toodetud kütuste müük suurendada tunduvalt Eesti ekspordinumbreid.
Halb on see, et on oht, et toodetud kütust ei pruugi Eestis saada müüagi. EL-i normatiivid muutuvad järjest rangemaks ning isegi praegu on põlevkivist valmistatud diislil raskusi nõuete piiresse jäämisega. Isegi kui lubataks toodetud kütuste müüki Eestis, siis tuleks seda segada erinevate lisanditega või tavalise diiselkütusega, mis muudab kütuselt saadava kasumimarginaali väiksemaks. Mustim stsenaarium näeb ette, et kogu toodetud kütus tuleb eksportida EL-ist väljapoole. Kuna aga nõudlus Hiinas ja Indias kasvab, siis ei pruugigi see nii väga halb asi olla.

Millal siis?
EE rääkis oma plaanides aastast 2016. Kuna VKG on alles välja selgitanud hanketulemused, siis ilmselt lükkub aastanumber, mil kodumaist diislit näha saab aasta või kahe võrra tulevikku. Siiski muutub unistus kodumaisest kütusest järjest reaalsemaks ning on juba peagi käega katsutav.

[1] http://www.e24.ee/1262016/vkg-valis-diislikutuse-tehase-ehitaja
[2] http://www.e24.ee/1250160/eesti-energia-loobub-diislitehasest

16.5.13

Raudteel 176 km/h

Üks mitmest liinile tulevast Stadler Flirt rongidest
Mõnda aega tagasi sooritati peagi liinile tulevate Stadler Flirt rongidega tippkiirus katseid. Allikate andmetel oli katsetamise kuupäevaks 26.04.2013. Katsed sooritati nii nelja vaguniga elektrirongiga  kui ka kahe vaguniga diiselrongiga. Kiiruseks saadi 176 km/h. Nii kiiresti pole rongid varem Eesti raudteedel kunagi liikunud. Seega on see omaette märgiline sündmus Eesti raudteeliikluse ajaloos.

Miks 176 km/h?
Paljudel inimestel võib tekkida küsimus, miks just selline kiirus. Miks mitte 170 km7h või 180 km/h? Vastus seisneb katsemetoodikas. Nimelt näeb rongi tippkiiruskatse ette kiirendamist tehnilises passis ettenähtud kiiruseni pluss kümme protsenti. Antud juhul siis 160+16=176 km/h.
Seda kõike loomulikult selleks, et veenduda rongi ohutuses suurtel kiirustel. Katsed möödusid edukalt.
Link diiselrongi tippkiiruskatse videole on siin: http://www.youtube.com/watch?v=kHZGvh9ibbM

Kas 160 km/h hakkab olema igapäevane kiirus?
Paraku mitte. Kuigi rong võimaldaks sõitmist 160 km/h igapäevaselt, jääb piiranguks siiski 120 km/h. Seda seetõttu, et nii palju kui mina kursis teemaga olen, siis peab 160 km/h jaoks olema raudtee olema kogu pikkuses ümbritsetud taraga. Lisaks sellele peaks olema kõik raudteeülesõidud mitmetasandilised. Parandagu mind keegi kui oskab. Taolised ümberehitused aga nõuavad selliseid ressursse mida riigil paraku võtta ei ole. Siiski, vähemalt rongide poolest on varu olemas ning tulevikus võib olukord paraneda.

Aga mis siis paremaks muutub?
Kuna ka praegused rongid on võimelised arendama kiirust 120 km/h, siis võib tekkida küsimus, et mis muutub paremaks. Tegelikult päris palju. Jah, tippkiirus jääb samaks, kuid kiirenduse ja pidurduse osas on edasminek üüratu. Tänu sellele paraneb oluliselt keskmine kiirus. Vaatamata suurele arvule peatustele jõuab rong kiiresti jaamast jaama kuna saab hästi kohalt minema ja hästi pidama enne jaama. Võrdluseks nii palju, et uus Tallinn-Tartu rong peaks läbima vahemaa täpselt kahe tunniga, samas kui praeguse rongi sõiduajaks on kaks tundi ja neliteist minutit ja sedagi kiirrongi korral [1] Narva ja Valga suunal saab ajavõit olema veel suurem.

[1] http://www.edel.ee/images/uploads/file/Reisivedu/soidupl_dets_2012_tallinn.pdf

P.S Neile, kellele raudtee südamelähedasem, leiavad veel mõned minu raudteealased postitused sit:
http://taavisimson.blogspot.com/2012/07/mis-saab-vanadest-rongidest.html
http://taavisimson.blogspot.com/2012/01/raudteeliilusest-eestis.html